Program Czyste Powietrze krok po kroku. Dowiedz się, jak pozyskać środki na termomodernizację domu!
Zanieczyszczone powietrze, zawierające szkodliwe dla zdrowia pyły i gazy to w Polsce bardzo ważny problem. Jest przyczyną około 45 tysięcy zgonów w ciągu roku, a także poważnych chorób płuc i serca. Rządowy program Czyste Powietrze polega na ograniczeniu niskiej emisji szkodliwych substancji, czyli pochodzącej z ogrzewanych domów jednorodzinnych. W latach 2018-2029 aż 103 miliardy złotych zostaną przeznaczone na wsparcie gospodarstw domowych przy wymianie przestarzałych pieców, kotłów, a także w termomodernizacji budynku. Dziś przedstawiamy, jak uzyskać dofinansowanie i pożyczkę na ten cel.
Przygotowanie projektu i wniosku
O dofinansowanie lub pożyczkę na modernizację instalacji grzewczych i budynku mogą starać się osoby fizyczne będące właścicielami domów jednorodzinnych lub osoby planujące ich budowę. Za realizacje programu Czyste Powietrze odpowiadają Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, do których należy składać wnioski o wsparcie w formie papierowej lub drogą elektroniczną. W każdym z wojewódzkich oddziałów procedury mogą wyglądać nieco inaczej, dlatego starania warto rozpocząć od zapoznania się ze szczegółami i zasadami naboru wniosków na stronie internetowej oddziału.
Nabór ma charakter ciągły, więc wnioski mogą być składane praktycznie w dowolnym momencie. Najpierw należy jednak zbadać o stan obecny budynku i jego potrzeby w zakresie modernizacji obecnych rozwiązań grzewczych lub termoizolacji. Można tego dokonać na przykład w formie uproszczonej analizy energetycznej poddanej weryfikacji przez przedstawiciela WFOŚiGW. Po zebraniu kompletu dokumentów (w tym świadczących o dochodzie gospodarstwa) przychodzi czas na złożenie wniosku, zgodnie z zasadami przyjętymi w konkretnym WFOŚiGW.
Podpisanie umowy
Przed rozpatrzeniem wniosku nastąpi wizyta pracownika WFOŚiGW, który zweryfikuje informacje przedstawione we wniosku przez potencjalnego beneficjenta. Sprawdzony zostanie między innymi stan faktyczny budynku i jego zapotrzebowanie. Jeśli wszystko będzie w porządku, wniosek powinien zostać rozpatrzony pozytywnie. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotuje wówczas umowę, którą beneficjent podpisze, by otrzymać wsparcie, o które wnioskował.
Realizacja inwestycji
Nadchodzi czas realizacji projektu zgodnej z założeniami przedstawionymi we wniosku. Beneficjent składa wówczas wniosek o płatność, która może zostać podzielona na transze w ramach poszczególnych etapów realizacji projektu. Przykładowo, w pierwszej kolejności przestarzały i nieefektywny piec węglowy zostanie zastąpiony energooszczędnym gazowym kotłem kondensacyjnym. Po przeprowadzeniu prac, beneficjent otrzyma kolejne środki przyznane przykładowo na wymianę okien i drzwi w budynku. Warto pamiętać, że w przypadku jakichkolwiek zmian, należy wnioskować o dokonanie odpowiednich modyfikacji w umowie.
Po zakończeniu wszystkich prac budynek zostanie odwiedzony przez przedstawiciela WFOŚiGW, który potwierdzi realizację projektu. Co ważne, w okresie kolejnych trzech lat możliwa jest także dodatkowa kontrola projektu. Jeśli przedstawiciel WFOŚiGW podczas wizytacji potwierdzi zgodność projektu z założeniami, następuje jego rozliczenie.