Jak konserwować kocioł na wiosnę?

konserwacja

Wiosna to ten moment, kiedy możemy powoli zakończyć również sezon grzewczy. Wraz z coraz wyższą temperaturą za oknem, pora więc wygasić lub znacząco ograniczyć działanie kotła grzewczego, zwykle do podgrzewu ciepłej wody użytkowej. Coraz częściej jednak, inwestorzy decydują się całkowicie zrezygnować z korzystania z kotła, a ciepłą wodę podgrzewać za pomocą dodatkowego źródła, takiego jak grzałka elektryczna, pompa ciepła do C.W.U lub panele solarne.

Przerwa techniczna pracy kotła to doskonały moment na przegląd techniczny całej instalacji grzewczej, a także na prace konserwacyjne. O czym powinien pamiętać właściciel kotła, by jak najdłużej cieszyć się jego bezawaryjną pracą?

Grzechy codziennego użytku

  • Większość awarii kotła grzewczego spowodowanych jest brakiem odpowiedniej konserwacji oraz zanieczyszczenia wynikające z bezpośredniej eksploatacji urządzenia.
  • W przypadku kotłów gazowych, jedną z najbardziej newralgicznych części, jest wymiennik ciepła. To na nim gromadzą się i osadzają zanieczyszczenia powstałe wskutek spalania gazu. Brudny wymiennik to z kolei wyższe zużycie energii i słabsza praca kotła. W efekcie kocioł może nie dogrzewać, lub gorzej „łapać” temperaturę przy wyższym zużyciu prądu.
  • W trakcie codziennej pracy, do kotła mogą się przedostać także kurz, zanieczyszczenia ze spalin, kamień.
  • Jeżeli kocioł znajduje się w niedocieplonym, wilgotnym pomieszczeniu, łatwo również o korozję elementów kotła. To może bardzo szybko doprowadzić do awarii.

Dlatego przyjęło się, że okres wiosenny to najlepszy czas na wykorzystanie przerwy technicznej na wszelkie prace związane z konserwacją urządzenia: przegląd techniczny, naprawę usterek czy modernizację instalacji.

Jak zabrać się za konserwację kotła?

W pierwszej kolejności należy wyłączyć urządzenie od prądu, zamknąć również zawory wody. Co istotne, nie należy jednak spuszczać wody z instalacji. Jest to jeden z podstawowych błędów popełnianych przez użytkowników. Dlaczego czysta woda może zaszkodzić? Świeża woda zawiera kamień, który osadzi się w instalacji i w efekcie może doprowadzić do powstania tzw kamienia kotłowego. Różnica temperatur pomiędzy wodą a rurami, doprowadza z kolei do zjawiska zwanego „roszeniem” lub „poceniem” się. Osadzająca się rosa może doprowadzić do powstania rdzy.

Wizyta serwisanta

Przegląd techniczny jest niezwykle istotnym punktem w pracach konserwacyjnych. Dzięki wizycie wykwalifikowanego serwisanta, nie tylko zyskamy pewność, że nasze urządzenie jest sprawne ale także sprawdzimy, czy nie stanowi niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia. Zachowamy również ochronę gwarancyjną, która jest wymagana do bezkosztowych napraw w okresie trwania gwarancji.
Co ważne, w tym okresie dużo łatwiej o szybką wizytę serwisu. Przyjęło się, że największy „ruch” i kolejki do serwisantów jest w okresie jesiennym. Dlatego też warto wykorzystać dobrą pogodę, by na spokojnie zlecić badanie techniczne bez stresu i nerwów.
W ten sposób unikniemy także kolejek ale również nieprzyjemnych sytuacji, kiedy awaria kotła nastąpi w szczycie sezonu grzewczego, a co za tym idzie, odetnie nas od dopływu ciepła.
Koniec sezonu grzewczego to również dobry czas np. na wymianę zasobnika wody na większy lub nowszy. Zasobniki wody, czyli zbiorniki, w których podgrzewana jest ciepła woda użytkowa, stają się coraz bardziej wydajne. Przede wszystkim, dzięki nowoczesnym grzałkom i wężownicom, mogą w dużo krótszym czasie podgrzać większą ilość wody.

Na czym polega przegląd techniczny?

W pierwszej kolejności serwisant sprawdzi komponenty odpowiedzialne za pomiar i bezpieczeństwo, takie jak zawór bezpieczeństwa, czujniki temperatur czy płytę elektroniczną kotła. Następnie sprawdzona zostanie szczelność przewodów a także połączeń hydraulicznych. W przypadku gazu jest to kwestia bardzo ważna, ponieważ w razie jakiejkolwiek awarii, zagrożone może być zdrowie a nawet życie użytkowników urządzenia.
W kolejnych krokach serwisant zajmie się przeglądem części odpowiedzialnych za eksploatację. Wyczyszczony zostanie wymiennik ciepła, filtry, palnik. Sprawdzone zostaną również uszczelki, a jeżeli zajdzie taka potrzeba, zostaną wymienione na nowe. Przeprowadzona zostanie również kontrola elektrod. Serwisant sprawdzi również, czy instalacja grzewcza nie jest zapowietrzona oraz skontrolowany zostanie poziom wody. W przypadku dużego ubytku, poziom zostanie uzupełniony (ale woda nie zostanie wymieniona całkowicie).
Na koniec serwisant przeprowadzi test oprogramowania. Sprawdzi nastawy temperatur, krzywą grzewczą, skontroluje parametry, dokona analizy spalin i regulacji zaworu gazowego. Warto wiedzieć, że autoryzowany serwis ma dostęp do zaawansowanych funkcji w panelu technicznym. Dzięki temu, może skontrolować pracę urządzenia a jeśli zajdzie taka potrzeba, wyregulować parametry według wskazań użytkownika.

Ważne także detale

Sprawny kocioł to przede wszystkim urządzenie wydajne i tanie w eksploatacji. Warto więc przyłożyć się do prac konserwacyjnych, które nie tylko przedłużą żywotność kotła, ale także pozwolą na jego efektywną pracę.
Dzięki rzetelnemu badaniu technicznego mamy pewność, że kocioł jest sprawny i za kilka miesięcy będzie gotowy na kolejny sezon grzewczy.

Do
góry

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Zobacz więcej. Zamknij

Na naszej stronie używamy różnych technologii do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie i w internecie. Do tego celu możemy zbierać Twoje IP lub inne dane osobowe, które nam podasz.

Administratorem danych osobowych jest Immergas Polska sp. z o.o., z siedzibą w Łodzi, numer KRS 88187, NIP 729-176-74-82. Przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach) jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług Administratora. Dane te są przetwarzane do czasu istnienia uzasadnionego interesu lub do czasu złożenia przez Ciebie sprzeciwu wobec przetwarzania. Dane osobowe będą przekazywane wyłącznie naszym podwykonawcom, tj. dostawcom usług informatycznych. Przysługuje Ci prawo żądania dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz prawo do ograniczenia ich przetwarzania. Ponadto także prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. Posiadasz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Akceptuję Politykę Prywatności

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych na podany przeze mnie adres poczty elektronicznej i numer telefonu, przekazywanych przez Immergas Polska sp. z o.o., z siedzibą w Łodzi, numer KRS 88187, NIP 729-176-74-82.
1. Przetwarzamy następujące dane osobowe: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, numer IP.
2. Administratorem danych osobowych jest Immergas Polska sp. z o.o., z siedzibą w Łodzi, numer KRS 88187, NIP 729-176-74-82.
3. Dane osobowe będą przetwarzane w celu odpowiedzi na zapytanie skierowane przy użyciu formularza kontaktowego oraz prowadzenie ewentualnego dalszego kontaktu na Pani/Pana życzenie. Podstawą przetwarzania danych osobowych są czynności podejmowane przez nas na Pani/Pana żądanie przed zawarciem umowy.
4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże brak ich podania uniemożliwia świadczenie w/w usługi.
5. Dane osobowe będą przechowywane przez okres roku od daty wysłania zapytania.
6. Przysługuje Panu/Pani prawo żądania dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia oraz prawo do ograniczenia ich przetwarzania. Ponadto także prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych,
7. Posiada Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
8. Dane osobowe będą przekazywane wyłącznie naszym podwykonawcom, tj. dostawcom usług informatycznych.

FreshMail.pl